Jak zacząć prowadzić zdrowy styl życia całą rodziną?

Nie jest łatwo wprowadzić zdrowy styl życia, gdy po raz kolejny opuszczasz zajęcia na siłowni, niedosypiasz, a posiłki przygotowujesz w biegu. Kiedy jeszcze postanawiasz, że cała twoja rodzina też będzie zmieniać swoje nawyki, masz przed sobą ogromne wyzwanie! Jak wprowadzić zdrowy styl życia dla wszystkich domowników, jeśli na pokładzie są sami sceptycy?

Zasady zdrowego stylu życia

  1. Odżywiaj się świadomie i racjonalnie. Dodawaj do posiłków jak najwięcej warzyw i owoców. Pamiętaj o zdrowych tłuszczach i odpowiedniej ilości białka. Wybieraj produkty ekologiczne, w przyjaznych dla planety opakowaniach. Staraj się nie przejadać. Unikaj wysoko przetworzonej żywności z dużą zawartością cukrów i tłuszczów nasyconych. Na początek to wystarczy!
  2. Poszerzaj wiedzę o zdrowym odżywianiu. Czytaj dokładnie etykiety produktów. Dowiedz się, co oznaczają nazwy składników oraz co zawierają twoje ulubione przekąski. Sprawdź, co oznaczają numerki na jajkach i skąd pochodzi mięso, które kupujesz.
  3. Nawadniaj się. Wbrew pozorom to jedno z trudniejszy zadań, szczególnie dla tych, którzy nie mają nawyku picia wody. Potrzebujemy aż 2-3 litry płynów dziennie, gdy uprawiamy sport do nawet do 4-5 litrów. Jeśli nie jesteś w stanie wypijać tak dużo czystej wody, spróbuj dodać do niej cytrynę i odrobiną miodu. Zacznij gotować więcej zup i jeść owoce z dużą zawartości wody np. arbuzy, truskawki, pomarańcze.
  4. Wprowadź aktywność fizyczną. Optymalna ilość sportu dla utrzymania zdrowia i dobrej kondycji to 30 minut aktywności fizycznej x 3 w tygodniu. Wystarczy dłuższy spacer, dojazd rowerem do pracy, koszenie trawnika czy wysiadanie przystanek dalej od domu.
  5. Śpij 7-8 h na dobę. Sen pełni ważną rolę nie tylko w poprawie naszej koncentracji i samopoczucia. Wpływa także na naszą gospodarkę hormonalną, poziom stresu, wahania wagi czy odporność. Regularne niedosypianie może pogorszyć nasz stan fizyczny i psychiczny.
  6. Zdrowie psychiczne. Poza snem warto również zadbać o redukcję stresu i odpoczynek. Najlepiej kiedy mamy czas na zarówno na relaks bierny jak i aktywny. Minimalizuj kontakty z toksycznymi osobami.

Spróbuj metody małych kroczków

Pamiętaj, że twój zapał nie oznacza takiego samego entuzjazmu u innych członków rodziny. Chociaż to powinna być wasza wspólna decyzja, zazwyczaj chociaż jedna osoba jest bardziej podekscytowana od innych. Zdarzyć się również może kapitulacja dziecka lub nawet partnera. W takiej sytuacji nie pomoże krzyk i płacz. Tylko metoda małych kroków może przynieść rezultat. Zachęcanie do spróbowania nowego menu czy aktywności fizycznej powinno odbywać się w miłej, niezobowiązującej atmosferze.

Zacznij od zdrowych deserów

Jeśli chodzi o triki, pomoże ustalenie na przykład jednego w tygodniu dnia, gdzie wszyscy jemy bardzo zdrowo wszystkie posiłki. Kiedy ta propozycja nie spotka się z aprobatą reszty ze względu na konieczność samodzielnego gotowania, po prostu znajdźcie restaurację, która podaje zdrowe dania w atrakcyjny sposób. Zacznijcie od deserów. Smoothie bowl, acai bowl, deser z tapioki, tofurnik – na pewno te nazwy zaciekawią twoją rodzinę, a nawet najbardziej oporne na nowości dzieciaki spróbują tego z ciekawości.


Wprowadzaj zdrową dietę stopniowo

Po tym smacznym doświadczeniu na pewno nie unikniesz pytań o samodzielne zrobienie takich dobroci w domu. Wykorzystaj ten moment, ponieważ właśnie wtedy najłatwiej będzie wprowadzić zdrowe nawyki. Wymyślajcie wspólnie własne kompozycje i pokaż wszystkim, że zdrowy styl życia to nie jest wyłącznie ograniczanie, ale przede wszystkim poszerzanie horyzontów. Niech dzieciaki nie myślą, że chodzi wyłącznie o jedzenie sałaty i bieganie na bieżni. Zróbcie owocowy koktajl z masłem migdałowym, a potem idźcie na przykład do parku trampolin. Pokaż, że zdrowie i zabawa mogą łączyć się ze sobą.

Obalaj stereotypy

Już o tym wspomnieliśmy, więc wystarczy tylko utwierdzić rodzinkę w tym przekonaniu, że śmiech i spędzanie wspólnie czasu to podstawowe elementy waszego nowego stylu życia. Najpopularniejszym stereotypem o zdrowej diecie jest to, że jesteśmy ciągle głodni i jemy wyłącznie korzonki oraz zieleninę. Nic bardziej mylnego! Być może są osoby, które tak jedzą, ale na pewno nie jest to zdrowe, ponieważ należy zachowywać również odpowiednią ilość kalorii i wartości odżywczych. Głodzenie się nie jest żadnym wyjściem, zwłaszcza w przypadku dzieci, które przecież cały czas rosną.

Pokazuj alternatywne rozwiązania

Przedstawcie swoje postulaty w zupełnie innym świetle. Jemy zdrowo, to prawda, ale możemy zjeść więcej niż zwykle. Przykład? Pokażcie dzieciom dobrze przyprawione chipsy z jarmużu. Jeśli im zasmakuje, powiedzcie, że taką przekąskę mogą jeść w większej ilości niż zwykłe chrupki z paczki. Na pewno taka alternatywa spodoba się wszystkim miłośnikom szybkich przekąsek podczas wspólnego oglądania kina familijnego. Pamiętajcie, że szklanka jest zawsze do połowy pełna.


Zdrowa dieta nie musi być droga

Inny stereotyp o zdrowym odżywianiu mówi, że przepisy są bardzo drogie. To mit! Wystarczy, że nieco zmodyfikujesz swoje myślenie o kuchni i przyrządzaniu potraw. Zamień smażenie na gotowanie, pieczenie i parę. Zamiast słodzonych napojów kupuj owoce, z których samodzielnie wyciśniesz świeży sok. Nie wydawaj pieniędzy na słodycze, ale częściej piecz zdrowe ciasta. Dodaj do swojego menu więcej warzyw, a zmniejsz ilość mięsa. Tych kilka prostych trików sprawi, że nie odczujesz dużej różnicy w portfelu, ale organizm podziękuje ci za to.


Wartościowe posiłki nie muszą być nudne

Często zdrowe odżywianie kojarzy się ludziom po prostu z nudą. Oczywiście nic bardziej mylnego, ponieważ właśnie w zmianie nawyków chodzi o różnorodność. Nie tylko odżywianie, ale przede wszystkim codzienna aktywność, urozmaicanie swojego czasu wolnego to klucz zdrowego stylu życia. Pamiętaj, że taka perspektywa może zachęcić do zmian również dzieci, bo właśnie one potrzebują codziennego stymulowania.

Kolejnym mitem, związanym ze zmianą stylu życia, jest rzekomy trud i ponadludzki wysiłek w to wkładany. Prawdą będzie fakt, że trzeba zmienić wiele nawyków, które utrwalane przez kilkadziesiąt lat potrafią być trudne do wykorzenienia, ale warto. Jeżeli tobie nie jest łatwo, pomyśl o dzieciach, które jeszcze mają szansę na zmiany i nie będą one tak bolesne, jak dla ciebie. Kto wie, może za chwile to one będą główną motywacją dla całej rodziny. Wysiłek ten nie dotyczy wyłącznie odżywiania, bo zdrowy styl życia to nie tylko dieta, ale również aktywność fizyczna, profilaktyka, a nawet ekologia.


Działajcie jak drużyna

Chociaż możesz na początku poczuć się bardziej  jak pan i władca, zmień swoje myślenie i zostań trenerem w swojej drużynie. Jeśli zapoczątkowałeś w rodzinie myślenie o zdrowym żywieniu, podtrzymuj tego ducha, ale nie rozkazuj wszystkim wokół. Konsultuj każdą decyzję i inspiruj do dalszych działań, lecz nie zabijaj w innych ciekawości do sprawdzenia innych możliwości. Stwórzcie wspólny jadłospis, w którym każdy doda swoje ulubione danie. Jeżeli więc twoje dziecko zamiast omletów z warzywami woli na śniadanie po prostu tosty, niech je zje. Jeśli nie chce jeździ rowerem może spodoba mu sie taniec nowoczesny. Zdrowy styl życia nie przekreśla całkowicie innych opcji, nawet jeśli nie wyglądają one bardzo zdrowo. Rozsądek jest mile widziany wszędzie.


Spróbujcie wspólnych aktywności

Zacznijcie spędzać czas w weekendy aktywnie. Zdrowy styl życia nie musi oznaczać morderczych treningów na siłowni czy biegania 10km. Na początek wystarcza długie spacery, wyjście na rolki czy wycieczka rowerowa. Zimą sanki albo narty biegowe. Zachęcaj dzieci do próbowania nowych dyscyplin sportowych, może spodoba im się deskorolka, balet albo wspinaczka!


Stosuj zasadę 80/20

Jeżeli potrzebujecie koniecznie ram, bo rodzina w ogóle nie może przekonać się do pomysłu zdrowego stylu życia, wprowadźcie pewne zasady. Niech każdy ma swój cheat meal lub cheat day, w którym dozwolone jest absolutnie wszystko. Żelki z czekoladą popite gazowanym napojem, frytki, pizza, burgery. Nawet jeśli trudno ci będzie na to patrzeć, bo przecież właśnie tak ciężko budowane nawyki właśnie legły w gruzach, bez obaw. Na pewno z przyjemnością po takiej uczcie każdy zje lekką sałatkę z grillowanymi warzywami.


Nie zapominaj o zdrowym śnie

Dzieci potrzebują aż 10 godzin snu na dobę w okresie dojrzewania. Zadbaj o regularne pory spania dla wszystkich domowników. Najmłodszym dzieciom ogranicz czas spędzony przed ekranami na kilka godzin przed pójściem spać. Ostatni posiłek jedzcie wspólnie na około 3 godziny przed snem, wpłynie to dobrze na sen, zwiększy twój wpływ na to co jedzą dzieci oraz pomoże w budowanie rodzinnych więzi. Przyda się również wietrzenie sypialni przed położeniem się do łóżka i ograniczenie picia kawy w godzinach popołudniowych.


Udostępnij artykuł:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *